МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ “ЛЬВІВСЬКА ПОЛІТЕХНІКА”
АЛГОРИТМІЧНА МОВА ПРОГРАМУВАННЯ Сі
ПРОСТІ ПРОГРАМИ ЛІНІЙНОЇ СТРУКТУРИ
ІНСТРУКЦІЯ ДО ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ № 4
З КУРСУ “АЛГОРИТМІЧНІ МОВИ І ПРОГРАМУВАННЯ”
для студентів спеціальності 6.0914
“Комп’ютеризовані системи, автоматика і управління”
та студентів спеціальності 7.1601
“Інформаційна безпека”
Затверджено
на засiданнi кафедри
“Автоматика та телемеханiка”
Протокол №3 від 12.09.2002 р.
Львів 2003
Алгоритмічна мова програмування Сі. Прості програми лінійної структури. Інструкція до лабораторної роботи №4 з курсу “Алгоритмічні мови і програмування” для студентів спеціальності 6.0914 “Комп’ютеризовані системи, автоматика і управління” та студентів спеціальності 7.1601 “Інформаційна безпека” / Укл.: Р.А. Гордійчук, А.Є. Лагун, В.І.Отенко, І.Я. Тишик – Львів: НУЛП, 2003.- 20 с.
Укладачі: В.І. Отенко, к.т.н, доцент,
А.Є. Лагун, к.т.н, доцент,
Р.А. Гордійчук, ст. викл.,
І.Я. Тишик, ст. викл.
Відповідальний за випуск І. М. Ковела, к.т.н., доцент,
Рецензент: В.В.Самотий, д.т.н., професор.
Мета роботи – вивчити елементи мови Сі, базові типи даних, операції, стандартні бібліотечні функції вводу-виводу, стандартні бібліотечні математичні функції, навчитися складати та відлагоджувати прості розрахункові програми лінійної структури.
КОРОТКІ ТЕОРЕТИЧНІ ДАНІ(
Елементи мови Сі
Під елементами мови Сі розуміють наступні базові конструкції, які використовуються при написанні програм:
алфавіт;
константи;
індентифікатори;
ключові слова;
коментарі.
Алфавіт мови Cі утворюють:
великі та малі букви латинського алфавіту (А...Z, a...z);
арабські цифри (0...9);
символи (. " , [ ] ( ) { } + – / % \ ; : ? < = > | ~ ^ & * # символ пропуску , спеціальні символи тощо).
Спеціальний символ складається із оберненого слеша, за яким іде або буква, або знаки пунктуації, або комбінація цифр.
Наприклад:
\n – символ нового рядка;
\r – символ повернення каретки;
\t – символ горизонтальної табуляції;
\v – символ вертикальної табуляції;
\b – символ повернення на крок;
\f – символ переведення формату;
\\ – зворотний слеш;
\ ( – апостроф;
\ ( – лапки;
\0 – нуль-символ;
\ddd – байтове значення у вісімковому представленні;
\xdd – байтове значення у шістнадцятковому представленні;
Константа – це число, символ або рядок символів. Константи використовуються у програмі для задання сталих величин. Розрізняють чотири типи констант: цілі, з плаваючою крапкою, символьні константи і символьні рядки.
Ціла константа – це десяткове, вісімкове чи шістнадцяткове число, яке представляє ціле значення. Десяткова константа має наступний формат представлення:
<цифри>
де <цифри> – послідовність з однієї або декількох десяткових цифр від 0 до 9.
Кожна ціла константа має тип, що визначає її представлення у пам’яті (див. 1.2) Десяткові константи можуть мати тип int (цілий знаковий тип) або long (довгий цілий знаковий тип). Якщо значення десяткової константи більше максимального значення, яке може бути представлено типом int, то дана константа представляється типом long.
Можна явно визначити для любої цілої константи тип long, дописавши до неї суфікс l або L. Наприклад, константа із значенням 10 буде мати тип long тільки у тому випадку, якщо її записати як 10L
Константа з плаваючою крапкою – це дійсне десяткове додатне число. Воно містить цілу частину, дробову частину і експоненту. Такі константи мають наступний формат представлення:
[<цифри>] [ . <цифри>] [<e>[ - ]<цифри>]
де <цифри> – одна чи більше десяткових цифр (від 0 до 9);
< е > – ознак...